Semester på whiskyparadiset Isle of Islay augusti 2001

Tisdagen den 14 augusti 2001
Efter en regnförsenad ankomst till islay blev det inget fotat första dagen. Istället blev Bowmore första destilleri-anhalten pä resan. Bilden visar 'the Bowmore stills'.
Spirit still #2 rymmer som synes 14637 liter.
En mulen start på semestern blev det men det hindrade oss inte från att fota Bowmore från piren.
Cyklade mot Bruichladdich och stannade vid det väldigt torv-bruna vattnet. I bakgrunden ligger tre öar vid udden Black Rock som blev en stadig pauspunkt under cykelturerna i den riktningen.
Onsdagen den 15 augusti 2001
Dag tre stannar vi vid torvbrytningen utmed vägen nära flygplatsen på väg mot Lagavulin, Laphroaig och Ardbeg.
Framme vid Lagavulin blir det rundtur nummer två. Fotot visar Lagavulin 'still' med den för dem typiska nedförsbacken till kondensorn.
Denna bild visar mig sniffandes efter bourbon-doften i ett ekfat vid tappningsapparaten.
Min medresenär tillsammans med guiden och två trevliga japanska par. Paret närmast träffade vi vid ett par tillfällen till och innan de åkte hem lämnade de mig en inte helt tom flaska 25-årig mycket god japansk single barrel whisky.
Härligt väder och underbar natur med Lagavulin i bakgrunden. Inte en tanke på stress och arbete, bara ljuvlig semester och många dagar kvar att avnjuta.
Ardbeg blev destilleri tre vi tog en rundtur i. Trevligt ställe med god mat och trevlig miljö att vistas i. Ardbegs karatäristiska 'stills' fastnade även de på bild. Min storlek var slut på de plagg jag ville köpa så vi kom tillbaka veckan efter också. Vilket vi inte hade något emot eftersom vi ändå tänkt besöka Laphroig senare under vistelsen.
Torsdagen den 16 augusti 2001
Enda tillverkaren som saknar sitt namn i stora svarta bokstäver på vit vägg är Bruichladdich som blev destilleri nummer fyra att ta en rundtur i. Snart (läs 2002) kommer det här att finnas ett nytt 'visitors centre' och öns första buteljeringsanläggning.
Ensamma om att blanda malt och vatten till en vört i öppna kar är de också. Om det är det som ger Bruichladdich sin typiska smak kan man tvista. En god whisky blir resultatet i alla fall. Trots att den inte är lika torvig eller rökig som andra Islay-sorter hamnar denna whisky högt upp på min favorit-lista.
'Wash still' #1 heter den 17275 liter stora pannan som ska öka på alkoholhalten från öl till vin-styrka innan den forslas vidare till en 'spirit still'.
Tappar här upp min egen flaska unik och mycket god whisky. Vill ni ha en egen måste ni resa dit och tappa upp den. Vilket jag rekommenderar whisky-intresserade att göra.
Närbild på verktyget 'valinch' jag använde för att få upp whiskyn ur tunnan.
Jag med min egen 'nedlagda' tunna i ett av lagerhusen. Trots att det krävde en hel del arbete gjorde de sig besväret att leta fram min tunna. Nästa gång jag kommer hit, om några år, ska jag smaka på innehållet och se om det börjar bli dags att buteljera whiskyn.
Letar efter en sten att ta hem till samlingen. En liten egenhet/hobby jag ägnar mig åt. I bakgrunden syns Bowmore denna soliga dag.
Fredagen den 17 augusti 2001
På vår väg norröver blev det betydligt backigare. På bilden syns vägen ner till färjelägret Port Askaig med Jura-bergen i bakgrunden. Ca 13% lutning var det under en längre sträcka. Enda nackdelen var att vi skulle upp igen.
Destilleri och rundtur fem blev hos Caol Ila. Av Caol Ilas produktion går 95% till blended och bara 5% blir maltwhisky.
I dessa pannor produceras den mesta whiskyn på Islay. Lönsamhet och producerad mängd är det viktigaste här vilket de gärna poängterar under rundturen. Utsikten genom de enorma panoramafönstren skulle jag gärna ha på jobbet.
Här kollas så rätt styrka uppnås innan vätskan som nu kallas 'low wines' hamnar i slutdestilleringen vars uttag görs via 'the spirit safe' som visas i nästa bild.
Normalt avbryts destilleringen vid en stor del alkohol kvar i pannan men här destillerar man tills resten är nere i starkölsstyrka. Sedan är det olönsamt att ta ut mer.
På väg upp igen passar vi på att rasta och ta denna bild.
Lite längre upp i samma backe blir det paus igen och den vackra naturen blir fotad ännu en gång. Trots öns litenhet och ringa befolkningsmängd (ca 3500) är det gott ställt med serviceutbudet som t.ex denna avlägset placerade telefonkiosk. Kan ni tänka er denna syn utmed en liten skogsväg i den svenska lantidyllen?
Bunnahabhain med Jura-bergen i bakgrunden blev det sjätte destilleriet vi kom till efter att ha cyklat över ett antal hundrametersbackar. Här var det dock stängt för underhåll så det blev ingen rundtur och inte heller blev pannorna fotade som hos de andra.
Även här fanns stora svarta bokstäver på vit bakgrund även om byggnaderna faktiskt inte är vita här. Vackert läge vid stranden har de flesta destillerierna. Så också detta.
Ännu en bild som visar den vackra naturen. Om ni tittar närmare på tunnan längst ner till höger ser ni att den bara var lagrad (max) fem år när den tappades. Undrar vad den använts till.
Lördagen den 18 augusti 2001
Islay pipe band värmer upp inför paraden. I bakgrunden ser ni delfinen som markerar ingången till 'Islay Wildlife information centre' i Port Charlotte som är beläget söder om Bruichladdich. Vi stannade och tittade på paraden innan vi cyklade mot dagens mål som var atlantkusten.
Longhornig kossa stirrar som om den aldrig sett en cyklist tidigare. Backar blev det flera även denna dag och under tramppausarna kommer kameran fram.
Helt ensamma med tre stränder att välja på. Detta är mellanstranden med en grotta in till vänster.
Kilchiaran Bay heter den ensligt belägna stranden.
En simmare (jag) som trivs med tillvaron.
På väg tillbaka stannade vi till i viken (Loch Indaal) och där var det inte bara sand på botten utan massor av växtlighet. Här blev det snorkling istället. Synd att vattnet var torvbrunt så att sikten inte var den bästa.
Söndagen den 19 augusti 2001
Jas är det inte men denna SAAB kommer att ersätta det shorts-plan, på sträckan Glasgow-Islay, som vi anlände i om det inte redan gjort det.
Unga flickor i Islay pipe band som var och spelade under flyguppvisningen vi besökte denna dag. Damen till höger spelar pipa.
Detta gamla plan kunde inte starta och landa från asfalt eftersom det saknar bakhjul. Metallbiten som sitter där vill hellre ha gräs under sig. Därför skjuts planet fram till åskådarna för hand.
Måndagen den 20 augusti 2001
Resa i motvind blev det och en paus vid Port Ellens sandstrand. Trutarna bjöd på flyguppvisning även de.
Ardbegs numera inaktiva pagoder pryder besökscentrat och kaféet. Trevligaste souvenirshopen och bra mat gjorde att vi besökte stället två gånger.
Även här finns den klassiska fasaden.
Laphroigs fasadmålning är dock av det modernare snittet.
Laphroihs pagoder är det fart under vilket visar att de tar hand som eget korn även om hela 70% köps in från Port Ellen.
Denna utsikt hade vi medans vi väntade på att rundturen skulle börja. Bilden är tagen i kraftigt motljus.
Här ligger kornet och omvandlar stärkelse till socker. Dagligen vänds all säd för hand. Det är därför de flesta anser hanteringen vara för dyr och överlåter till Port Ellen att sköta det lite storskaligare.
Här inne kommer den härliga röken upp genom säden och efterlämnar lite smak av torv och rök innan den passerar ut genom pagoderna.
Här eldas det med torv under kornet.
Vitt kakel och rostfritt stål. Modernt och i min smak inte passande Laphroig. Hade väntat mig ett mera gammaldags tillverkningssätt. En krossad illusion som inte får slutprodukten att smaka sämre som tur är
En rad med spirit still #2-4 och wash still #1-3. Sprit still #1 rymmer lika mycket som de andra tre tillsammans.
Wash still #1 i närbild. Den är också av det större formatet.
Här syns att spirit still #1 (längst bort) är större. Notera skillnaden i form mellan spirit still och wash still.
Tisdagen den 21 augusti 2001
Mindre bra väder denna dag gav tid till sälskådning i hamnen framför hotellets baksida. Fotograf Ulf spanar. Ett par bilder blir det med säl på men ingen värd att visa.
Huvudgatan med den runda kyrkan på toppen av den branta backen.
Samma gata fast ner mot hamnen istället.
Onsdagen den 22 augusti 2001
Sista lilla utflykten blev till 'the big strand' som faktiskt är en enda lång strand trots att den engelska översättningen av 'strand' blir något helt annat.
Torsdagen den 23 augusti 2001
Farväl för denna gången blev det i ett plan av shorts-typ.
I'll be back

Naturligtvis provades det en del whisky under resan.
De flesta finns med i listan nedan.

• Laphroaig highgrove edition
  • Laphroaig 8 y. 1990 malt society
  • Ardbeg 24 y. 1977
  • Ardbeg 19 y. 1978
  • Ardbeg 32 y. 1966
  • japanese Nikka Yoichi single barrel 25 y.
  • Laphroaig 9 y. 1990 Blackadder
  • Bruichladdich 20
  • Bruichladdich 15 y. valinch sherry (oloroso) cask
  • Caol Ila 15 y.
  • Bowmore dusk (bourdeaux-fat)
  • Port Ellen 17 y. provenance 1982
  • Ardbeg 9 y. 1990 provenance
  • Caol Ila 16 y. 1981 cask
  • Black Bottle - en blended med alla Islaysorterna i
Plus många andra som aldrig blev noterade.