Mjölk och ost ökar risken för cancer
Svenska män är de mest drabbade i hela världen av dödlig prostatacancer. En ökning har pågått i 50 år. Prostatacancer är nu den cancerform som kräver de flesta offren i Sverige, fler än både lungcancer och bröstcancer. Över 10 000 drabbas varje år.
En avgörande eller i varje fall starkt biverkande orsak misstänks vara att svenska män äter mycket ost och mjölk. Misstanken stärks av den djup-
dykning i forskningen som SvD gör strax för jul. Visserligen betraktas alltjämt de svenska männens höga prostatafrekvens som en gåta. Men många för mjölk starkt varnande rön finns, fast de har stannat i intern insikt och inte beaktats av hälsoansvariga myndigheter eller med kraft förts vidare av massmedia.
Den främsta misstanken mot mejeriprodukterna är att de tillför oss för mycket kalk. Världscancerforskningsfonden har satt den näst högsta riskmarkören på just kalk. Det är den bästa utvärderingen av forskningsläget som har gjorts och vi brukar ansluta oss till deras bedömning, säger Irene Mattsson på Livsmedelsverket. Verket håller också enligt SvD med om att hög konsumtion av kalk troligen kan orsaka prostatacancer. I Sverige svarar mjölk och ost för 61 procent av den kalk vuxna får i sig, visar statistik. I många fall ligger den mängd som konsumeras långt över detta medelmått, anser Irene Mattsson. Särskilt äldre använder rikligt med mjölk och andra mejeriprodukter.
Kopplingen mellan prostatacancer och kalk och mejeriprodukter framgår av 37 av de 42 studier som SvD har hittat. Flera av forskningarna är svenska. En studie av 526 män i Örebro län visade att risken för spridd prostatacancer var 50 procent större för dem som åt mest mejerivaror. En studie vid Karolinska institutet visade att de män som åt mest kalk löpte fem gånger större risk att drabbas av allvarlig prostatacancer än de som åt minst.
Professor Walter Willett vid Harvard medical school leder två av världens största koststudier. Han råder alla vuxna att vara återhållsamma med mjölk. Nyttan av mjölk är tveksam, säger han. ”Det finns utmärkta alternativ och de människor som inte dricker mjölk runt om på jorden får i sig tillräckligt med kalk från grönsaker. Korna som har en mycket större benstomme än vi dricker inte heller någon mjölk utan får i sig vad de behöver från gräs. De amerikanska kostrådens tonvikt vid mjölk speglar mer den mäktiga mejeriindustrins intressen än den senaste forskningen, säger han.
De stora harvardstudierna visar ett tydligt samband med mejerivaror och tillskott av kalk, bekräftar professor Alicja Wolk vid
svenska livsmedelsverket.
Men de flesta forskare SvD har intervjuat i sin färska undersökning bekräftar att det så länge som 30 år har funnits starka misstankar mot mjölk och mejeriprodukter överhuvudtaget. Misstanken tycks mest ha kommit att gälla mjölkens kalk. En hypotes är dock även att det animaliska fettet i mjölken är boven. En annan hypotes är att mjölk ökar kroppens produktion av en hormonliknande tillväxtfaktor (IGF-1) En väl utforskad hypotes är att mjölk rubbar balansen mellan kalk och D-vitamin i kroppen:
Men klart är att mejeriprodukter gynnar utvecklingen av prostatacancer. Med insikt om detta är det rimligt att dra den slutsatsen att mejeriprodukter bör vara ogynnsamma med tanke på cancer i alla dess former. ES.
(Infört 20/12 2011)