|
Medelhavskost skyddar minnet Basen i vad man kallar medelhavskost är lik waerland-baserad vitalkost, grönsaker. fullkornsbröd, frukt och rotsaker. Det som avviker är att fisk och djurdelar kan ingå i medelhavskosten, det senare dock sparsamt. Den s k Uppsala-studien bekräftar nu medelhavskostens positiva beskrivningar, bl a vad gäller minnet. Tidigare forskning har visat att s k medelhavskost kan vara ett skydd mot demens. Uppsalastudien under ledning av Erika Olsson är den första studie i Sverige som visade att medelhavskosten kan minska risken för äldre att också drabbas av sviktande kognitiva (intellektuella) förmågor. Erika Olsson och hennes forskarkolleger undersökte kostvanorna hos drygt 560 män i Uppsala som ingår i en större studie som startade redan under 1970-talet, När männen var 70 år fick de svara på en rad frågor om sina kost– och levnadsvanor. De delades sedan in i tre kostmönster. Ett av dem var medelhavskost. Tolv år senare, när männen var 82 hade 48 drabbats av Alzheimers sjukdom, 79 hade fått demensdiagnos och 105 hade bl a fått sämre minne och inlärningsförmåga. Men de män som åt den kost som mest liknade medelhavskost hade 70 % lägre risk att drabbas av kognitiva störningar. Forskarna kunde inte se en liknande effekt hos de andra männen. - Det var enligt forskarna tydligt att ju striktare männen följde medelhavsdieten desto bättre skydd fick de för sin intellektuella förmåga. (Publicerat av Ny Hälsa 28 december 2011) (Publicerat av Ny Hälsa 28 dec 2011 |