|
Att inte äta djur är en för hög tröskel för många. men fakta tränger allt starkare på. Köttdiet är skadlig. I DN den 22 januari är rubriken över ett uppslag ”För mycket kött bakom många fall av cancer”. Artikelns text är rakare än rubrikens flytande ord ”För mycket” (ord som ofta användas också i förmildrande texter om alkohol). I artikeln konstateras: ”Människor äter alltmer kött. Samtidigt hopar sig bevisen för att kött och charkuteriprodukter orsakar cancer och andra sjukdomar” Ökningen för Sveriges del är enligt DN från ca 1 kilo köttvaror per vecka och individ 1961 till ungefär 1,6 kg per vecka 2007.Men en kines äter i genomsnitt tio gånger mer kött idag än för 50 år sedan och en spanjor fem gånger mer. Denna utveckling har sina nackdelar, skriver DN:s ledande vetenskapliga medarbetare Karin Bojs i sin sammanställning. - Det blir alltmer uppenbart att charkuteriprodukter och det forskarna kallar rött kött ligger bakom många fall av cancer. När forskarna talar om ”rött kött” avser de handelns vanliga kött från kor, grisar, får och getter. Fågelkött och fiskkött ingår inte i de åberopade undersökningarna.För tjocktarms– och ändtarmscancer, som drabbar ungefär 6000 svenskar varje år, är sambandet särskilt klart visat. Insikten baseras på 87 studier från olika länder med sammanlagt många tusen deltagare. - Preliminära uppgifter tyder på att charkuteriprodukter och kött också ökar risken för bl a cancer i bukspottkörteln, strupen, lungorna och prostatan samt stroke och typ 2 diabetes.Bevisen vad gäller dessa sjukdomar |
|
håller på att ackumuleras, säger professor Alicja Wolk vid Karolinska institutet. Professor Alicja Wolk publicerade för några dagar sedan själv en studie som visar ett tydligt samband mellan cancer i bukspottkörteln och charkuteriprodukter. Charkuteriprodukter ger överhuvudtaget en högre och tydligare cancerrisk än rent kött, säger hon. Om vad det är i köttvarorna som speciellt ökar cancerrisken råder olika meningar. Faktorer som misstänks är enligt professor Wolk koksalt, nitriter och nitrater och järn samt ämnen som bildas när man steker eller röker köttvaror, t ex nitrosaminer. Baserat på de rön som nu hopar sig rekommenderar Internationella cancerforskningsfonden att alla kraftigt begränsar konsumtionen av ”rött kött” och helt utesluter charkuterivaror ur sin dagliga kost. ES |
|
Ökad köttätning kg pr år och person i medeltal från 1961—2007: Sverige: 52 kg ökade till 83 kg USA: 89 kg till 123 kg Spanien: 22 kg till 111 kg Frankrike: 77 kg till 89 kg Kina: 4 kg till 53 kg |
|
Ofrånkomliga forskningsrön hopar sig: Kött och isynnerhet charkuterivaror ökar vår cancerrisk starkt |