Rätt kost halverar risken att få cancer,

minskar risken för all sjukdom med 40 %

Fransk studie bekräftar för första gången att det är samverkan som gäller

Om vi är väl försörjda med magnesium halveras risken för cancer och hjärtsjukdomar. En studie vid Pasteurinstitutet i Lille i Frankrike visar detta  Effekten påverkas av närvarande halt av andra mineraler. De samverkande mineraler som ingick i denna studie var zink och koppar. Tidigare har näringsämnen genomgående studerats var för sig

 

Slutsatsen är enligt SvD anmärkningsvärd: En hög halt av magnesium i blodet minskade den samlade risken för dödlighet i alla sjukdomar med 40 procent, i cancer med 50 procent.

 

Den franska studien bekräftar den svenska hälsorörelsens grundläggande helhetstanke. Enstaka substanser som är lösryckta från sitt naturliga sammanhang är för hälsan otillräckliga tillskott.

 

Fler näringsämnen är säkert inblandade än dessa tre och den bästa balansen får man via naturliga råvaror, konstaterar SvD.

 

Helhetstanken bekräftas av professor Alicja Wolk vid Karolinska Institutet. *Det här är en väldigt spännande studie och det är ett stort

plus att man inte bara har tittat på ett mineral, säger hon.

 

 

De franska forskarna har i 18 år följt 4035 män som från början var i åldern 30-60 år.

Resultatet publiceras i senaste numret av tidskriften Epidemiology. Det är viktigt att balansen mellan de olika ämnena är naturlig. De som hade högsta nivån av koppar i blodet löpte 50 procent större risk att dö i cancer än de med lägst kopparhalt. Allra sämst var  om hög kopparnivå kombinerades med låga halter av både zink och magnesium.

 

I Sverige är det inte ovanligt med både brist på magnesium och zink med koppar förekommer riktligt i kosten. Höga halter av zink hade en positiv inverkan på hälsan men svagare än för magnesium. Men zinknivån visade sig ha en nyckelroll genom att påverka effekten av magnesium.

 

De högre halter av mineraler och spårämnen som har konstaterats i ekologiskt producerade produkter får av de nya rönen en ökad  motivering. Dem  naturliga balansen är avgörande, inte enstaka ämnens närvaro. ■ ES

 

 

Läs också om gul lök som

effektivt medel mot cancer