dok1 (1K) www.danokarin.net

Island och Grönland

1999 års semester gick till Island och Grönland.
Läs allmänt om resan närmast nedan, titta på bilderna från semestern i galleriet. Läs mer om Island - vandringen Landmannalaugar-Thorsmörk och mer om Grönland.

Island är numera ett tämligen känt resmål. I första hand lockar naturligtvis de spektakulära naturfenomen som landet har i överflöd. Glaciärer, heta källor, vattenfall, gejsrar o.s.v. Det finns även ett antal vandringsleder, både med och utan möjligheter till stugboende. Vi gjorde en fyradagartur som tog oss till lavafält, sandöknar, snö, heta källor, floddeltan och glaciärer. I princip råder fritt tältande vilket kan begränsas av (o)möjligheten att få ner tältpinnarna. Väder och vind är svåra att förutsäga och bra vädertålighet (både av utrustning och humör) krävs av den som vill campa.
Reykjavik är trevligt, men räcker bara ett fåtal dagar och har man staden som bas hela semestern får man vara beredd på många långa och ganska dyra bussresor. Vi rekommenderar kaffe och mackor på Kaffetár (på Bankastraeti) och fisk på Café opera (sic!) (på Laekjargata).

Världens äldsta land, Grönland, ligger bara någon timmes flygning från världens yngsta land, Island. Grönland är en helt annan typ av semestermål än Island. Har man inte en budget som tillåter helikoptertransport vart man än ska så får man vandra. Vägar finns inte och i de fall de faktiskt gör det kan färden påminna om en rodeoritt. Här råder fritt tältande, något som liknar campingplatser kan dock finnas på några orter. Liksom på Island kräver tältande bra utrustning och gärna lite erfarenhet samt att man tvingas anpassa sina matvanor till vad som för tillfället bjuds i butikerna. Kräver man under alla omständigheter färska grönsaker och nybakt bröd får man hålla sig hemma. Man får inte heller vara paniskt rädd för myggor... (fast vi hade tur - när vi kom till Grönland i mitten av augusti var myggplågan i stort sett över. Åk sent på säsongen alltså!)
Till skillnad från Island har Grönland också en fauna. Vi såg polarräv, myskoxe, ren och polarhare. Renar och myskoxar är inte speciellt rädda utan går att komma tätt inpå livet. Semesterns särklassiga behållning var isfjorden Kangia i Ilulissat. En 45 km lång fjord proppfull med isberg stora som skyskrapor. När de stora isbergen kantrar låter det som kanonskott. Tyvärr såg vi det aldrig hända men man hörde ljudet av kantrande och sprickande isberg både dag och natt. Detta är ett av de magnifikaste naturfenomen man kan beskåda.

Bildgalleri

1 - Reykjavik
Vy över den konstgjorda sjön Tjörn. I bakgrunden den imponerande Hallagrimskirkja.

2 - Vattenfallet Gullfoss

3 - Strokkur
Den stora Geysir är inte aktiv längre, men Strokkur är turistvänlig och får utbrott ungefär var tionde minut.

4 - Det häftiga landskapet i Landmannalaugar
Här startade vår fyra-dagarsvandring från Landmannalaugar till Thorsmörk.

5 - Karin vandrar i snön

6 - En dal med rykande heta källor

7 - Utsikt över Alftavatn-dalen
Det isländska landskapet är som hämtat ur en fantasy-bok...

8 - Dan vid en fjällbäck

9 - Steinsholtsjökull i Thorsmörk

10 - fumarolen i Krisuvik
Krisuvik är ett geotermiskt mycket aktivt område. Vi fick höra att fumarolen exploderat något år efter att vi var där och orsakat stor förödelse!

11 - Vid Kulusuk
Vi mellanlandade i Kulusuk på Grönlands östkust.

12 - Byn Kulusuk
Det mest genuina inuitsamhälle vi såg på Grönland.

13 - Vägvisarskylt på flygplatsen i Kangerlussuak
På Grönland är det nära till allt!

14 - Dan och Karin framför Inlandsisen
Vi gjorde en utflykt till inlandsisen. Här är bara yttersta kanten - på sina håll är isen 3 km tjock!!

15 - En ren
Kangerlussuaq, på Grönlands västkust, är bästa stället att besöka om man vill se djurliv (fast här finns inga isbjörnar, vilket vi bara var glada för).

16 - En myskox-familj
Vi gjorde en liten tvådagarsvandring i närheten av Kangerlussuaq och såg många myskoxar.

17 - Ilullisats isfjord från flygplanet

18 - Isberg
Och det är verkligen isBERG! Titta på båten till höger i bilden (i skuggan av isen) för att få en uppfattning om storleken.

19 - Fler isberg

20 - Dan och Karin vid isfjorden

21 - Hus i Ilullissat

22 - Vår sista tältplats utanför Ilullissat

Vandring på Island

Förutom några dagar i Reykjavik, en del kortare utflykter, en guidad tur med turistbuss och en utflykt på hästryggen så gjorde vi också en lite längre vandring på Island. Vi gick från Landmannalaugar till Thórsmörk - en vandringsled på södra Island. Det är ca 4-5 mil att vandra och vi gick turen i lungt tempo på 4 dagar. Det finns stugor utmed leden där man kan övernatta och det går också bra att tälta. Man är tvungen att vada på en del ställen på vägen så extraskor för vadning och en vandrarstav är bra att ha med sig. En bra karta (som heter just Landmannalaugar-Thórsmörk) finns utgiven av Landmaelingar Islands och kan köpas bla på turistinformationen i Reykjavik. Bilder: se bilderna 4-9 ovan.

Vi startade i Landmannalaugar, dit man kommer med buss från Reykjavik. Själva bussresan går genom vackra landskap och bussen gör fotostop på strategiska ställen (tex vid Hekla). Man kommer till Landmannalaugar mitt på dagen. Det finns campingplats där om man vill utforska området lite först och starta vandringen nästa dag. Och det kan vara en god idé för området kring Landmannalaugar är vackert och fascinerande. Berg som skiftar i flera färger, konstiga stenformationer, gott om heta källor som osar svavel. Vad man absolut inte får missa är ett dopp i den varma källan nära campingplatsen. Vattnet från en het källa rinner ut i en bäck så att det blir perfekt badtemperatur. När vi var där var det soligt och varmt sommarväder men det är förmodligen nästan ännu häftigare att bada i den varma källan om vädret är kallt och ruggigt.

Från Landmannalaugar vandrar man i ett väldigt vackert bergslandskap, delvis täckt av snö, med heta ångande källor som exotiskt inslag. Vi stannade vid den första stugan på vägen - Hrafntinnusker. Här hyrde vi in oss i stugan för marken är stenig och grusig, men alla andra nätter tältade vi i närheten av övernattningshytterna.

Andra dagens vandring fortsatte i lika vackert landskap. På andra dagens eftermiddag kom vi upp över en bergsrygg och skådade ut över Alftavatn-dalen (bild 7 ovan). Sagolikt vackert! Efter en brant och ganska jobbig nedstigning från berget slog vi upp tältet nere vid sjön Alftavatn, där det också fanns en övernattningsstuga.

Tredje dagen började i samma vackra landskap. Efter nedstigningen från berget igår befann vi oss i lägre och mindre kuperad terräng. Denna dag måste vi också vada för första gången. Bäckarna och floderna här kommer med smältvatten direkt från någon glaciär, så det är, ehhh, uppfriskande att vada... Sedan gick vi största delen av dagen genom någon slags asköken omgiven av bergstoppar. Mörk, extremt finfördelad sand (aska? eller finmald lava?) som yr och tränger in i kläder och skor. Intressant att se detta karga landskap också, men efter ett tag längtar man efter gräs igen. Vi övernattade i Botnar. Här lyckades vi hitta en jättefin tältplats vid en liten bäck, en bit nedanför Botnar-stugan.

Fjärde dagen: mer sand, men landskapet blev nu mer omväxlande. Vi gick en bit utmed Markarfljótsgljúfur, en flod som rinner i en djup ravin. Sista hindret innan vi kom fram till Thórsmörk var att vada över floden Thröngá. Bitvis riktigt strömt vatten och knädjupt - läskigt, men vi kom över ordentligt. Sen var vi nästan framme i Thórsmörk och det blev skogigt - låga björkar och buskar, men trots allt skog. I Thórsmörk finns det flera ställen att övernatta på, både tältplatser och stugplatser. Vi stannde i Húsadalur, vilket var väldigt praktiskt eftersom där finns liten butik och café, bussen tillbaka till Reykjavik går härifrån och sist, men inte minst, här finns dusch och bastu. (Både dusch och bastu måste bokas i förväg.)

Från Thórsmörk kan man fortsätta vandra 1-2 dagar till Skógar - man går upp i ett bergspass mellan glaciärerna Mýrdalsjökull och Eyafjallajökull och sedan ned till Skógar, där man kan ta bussen tillbaka till Reykjavik. Men vi valde att stanna ett par dagar i Thórsmörk istället och gjorde några dagsutflykter i området. Här finns många både lite längre och lite kortare vandringar att göra. Är man här på helgen kan det dock vara väldigt mycket folk eftersom Thórsmörk är ett populärt rekreationsområde för Reykjavikborna.

Grönland

Förutom ett stopp för att byta flygplan i Kulusuk på Grönlands östkust tillbringade vi hela vår semester på västkusten; en vecka i Kangerlussuaq (bild 13-16 ovan) och en vecka i Ilulissat (bild 17-22).

Kangerlussuaq, eller Söndre Strömfjord på danska, ligger ungefär vid polcirkeln. Det ligger längst in vid en lång fjord och inte ute vid öppna havet. Kangerlussuaq var länge en amerikansk flygbas och flygplatsen dominerar fortfarande orten totalt. Samhället består av en enorm landningsbana, flygplatsterminalen, ett stort hotell, gamla militärbaracker som nu används som bostäder, gemensamhetslokaler mm, samt ett fåtal nybyggda hus. Det är inte särskilt vackert eller genuint, men landskapet runtomkring är storslaget. Inte helt olikt svensk fjällnatur. Ganska frodigt, men inga träd, bara låga buskar.

Det finns en slags tältplats inte långt från flygplatsterminalen. Platt mark, två toaletter och rinnande kallt vatten. Ganska primitivt, men vi bodde där hela veckan och gick till stadens badhus, på andra sidan flygfältet, för att duscha och basta. Annars finns det även vandrarhem, och så hotellet. En matbutik (typ lanthandel, de har allt möjligt, även kläder och gevär) finns mittemot flygplatsen och i terminalen finns restaurang. Vi hittade även en liten pub/restaurang dit lokalbefolkningen gick, Café Nordlys.

Vi gjorde dagsutflykter och en tvådagarsvandring i Kangerlussuaq. Mest spektakulär var turen till inlandsisen. Vi åkte med på en jeeptur dit - det går att vandra, men tar ca 3 dagar fram och tillbaka och det tyckte vi inte var så lockande. Bilturen dit var minst sagt skumpig, för det finns inte någon riktig väg till glaciären. Personer med ryggproblem avråddes från att åka med! Det var maffigt att komma fram och se inlandsisen på nära håll. Isen är väldigt fascinerande; inte vit utan skiftar i vita och kraftigt blåa nyanser. Och så låter den hela tiden - knakar och smäller.

Flera dagar gjorde vi turer uppe på Mount Hassel, även kallat Kökkenfjeldet. Det är berget som ligger nordväst om flygplatsen. Vid matbutiken börjar en brant stig upp på berget. När man väl har kommit upp sätter man sig lämpligen och pustar ut lite och tittar på flygtrafiken. Utan att vara några flygfreaks så tyckte vi att det var roligt att titta på den intensiva flygtrafiken: här startar och landar stora militära lastflygplan, små snabbstartande DASH-7, stora passagerarflygplan, Sikorsky-helikoptrar mm.
Väl uppe på berget kan man vandra åt alla håll. Det finns inga riktiga stigar, bara djurstigar, men det är vackert att vandra överallt. Går man inåt landet får man utsikt mot inlandsisen, eller så kan man följa fjorden, eller fortsätta rakt över berget där det finns en mängd småsjöar.

Vår tvådagarsvandring gick runt Lake Ferguson (eller Tasersuatsiaq), sydväst om Kangerlussuaq. Vi gick till bortre änden av sjön och slog upp tältet och sedan tillbaka nästa dag. På eftermiddagen första dagen när vi hade satt upp tältet och vandrade runt lite i omgivningarna, samt på hemvägen andra dagen, såg vi myskoxar flera gånger. De är stora djur så man bör ha respekt för dem, men lyckligvis var de mer rädda för oss än vi för dem.

Den veckan vi var i Kangerlussuaq var det strålande sommarväder. Soligt och varmt! I solen i lä kunde man gå i kortbyxor och linne, men vinden var alltid kall - antingen kom den från ishavet eller från inlandsisen. Det fina vädret var ingen slump, Kangerlussuaq ligger ju en bit in i landet och har typiskt inlandsklimat med heta somrar och iskalla vintrar.

Ilulissat, eller Jakobshavn på danska, ligger vid Diskobukten på grönländska västkusten, lite under 70:e breddgraden. Ilulissat är ett betydligt charmigare samhälle än Kangerlussuaq - här finns visserligen en del trista höghuslängor, men också många karakteristiskt färglada små villor, och staden ligger magnifikt vid havet, precis vid mynningen av Kangia, den stora isfjorden. Isfjorden är helt packad med isberg som sedan bryter sig loss och seglar ut i Diskobukten förbi Ilulissat.
Isfjorden gör samhället till en ganska stor turistort - det erbjuds många utflykter och aktiviteter om man har lust och råd till sånt. Förutom båtturer för att titta på isberg så kan man nuförtiden också göra utflykter till platsen där slutscenerna i "Fröken Smillas känsla för snö" spelades in. Och vill man inte åka på organiserade utflykter så kan man åka reguljära färjor till Diskoön eller mindre orter runt Diskobukten.

Även i Ilulissat valde vi att campa. Campingplatsen är också här primitiv, men det finns toaletter (TC), liten stuga för matlagning och till och med dusch. Och så ligger tältplatsen helt suveränt lite ovanför sammhället, bara en liten bit bort från isfjorden. Man hör och ser isbergen från tältet! Vi var där under senare delen av augusti och hade ganska bra väder, men det var riktigt kallt på nätterna. Underställ, sockor och mössa var ett måste för att sova skönt, i alla fall för oss som hade lättviktssovsäckar. Vill man inte tälta så finns det förstås flera hotell samt även ett vandrarhem.

En lustig sak i Ilulissat var alla hundarna. Det bor knappt 5000 personer i byn och det finns säkert lika många hundar, slädhundar. På sommaren finns det inga arbetsuppgifter till hundarna så då har lokalbefolkningen dem fastkedjade utanför huset. Fast eftersom en stor del av invånarna bor i lägenheter så har man ordnat stora områden där de kan ha sina hundar, hela hundberg, eller hundfält. Ett av dem låg i närheten av tältplatsen så på kvällen kunde man lyssna på hundkonserter när hela stadens jyckar skällde och ylade till varandra. Det fanns också en massa hundvalpar och dessa fick springa fritt. Oerhört näpna och gulliga - det var ett gäng som brukade möta oss när vi gick vägen från byn till tältplatsen.

Under vår vecka i Ilulissat gjorde vi endast dagsutflykter i närområdet. Vi gick utmed isfjorden österut, utmed isfjorden ännu längre österut, utmed isfjorden västerut runt udden och in till byn igen... Isfjorden är så otroligt maffig och häftig - man får aldrig nog av att titta på isbergen eller den tätt packade ismassan längre in i fjorden. Om man håller sig i närheten av Ilulissat finns det markerade stigar, vill man längre bort får man leta sig fram själv. Karta finns att köpa på turistinformationen. Det finns längre vandringar att göra om man har lust - man kan till till exempel gå till det lilla inuitsamhället Oqaatsut ca 2 mil norr om Ilulissat eller till glaciären Sermeq Avannarleq ca 4 mil inåt landet.