dok1 (1K) www.danokarin.net

Sommaren 2001 semestrade vi på Azorerna

Azorerna består av nio öar mitt ute i Atlanten. De tillhör Portugal och ligger på ungefär samma breddgrad som Lissabon. Till Azorerna åker man för att uppleva den vackra naturen. Visst kan man sola och bada också, men stränderna kan vara små och steniga och det är relativt kallt i vattnet. Men för den naturintresserade finns det mycket att se. Öarna är vulkaniska och består av ganska branta berg. Växligheten är enormt frodig och grönskande och det finns blommor i överflöd, bla hortensia, som här växer till stora häckar. Flera av de inaktiva vulkanerna har stora kratrar, som stora dalar där det finns vackra sjöar eller små byar. Och runt omkring förstås havet och ibland en skymt av någon grannö. All vulkanisk aktivitet har dock inte upphört: i Furnas på São Miguel finns varma källor och ön Fayals västra udde är fortfarande en asköken efter ett vulkanutbrott på 50-talet.

Vi var där i juli och även om det inte var extremt varmt så led vi en hel del av solen och värmen. Om man inte är riktigt van vid varma resmål så är det nog bättre att åka tidigare på säsongen, i maj eller juni. I alla fall om man som vi vill vara ute och vandra så mycket som möjligt.

Det är inte särskilt turistiskt på öarna, vilket vi tyckte var skönt. Det går att åka charter till São Miguel och Fayal med Solresor, men vi reste på egen hand för att kunna besöka fler av öarna. Vi började på São Miguel, flög sedan till São Jorge, och fortsatte vidare med båt till Fayal. Ön Pico besökte vi som en dagsutflykt från Fayal.

São Miguel är den största ön och där finns mycket vackert att se. Det är också den ö som är mest turistisk, även om det inte direkt är fråga om någon massturism ens här. Vår favoritö var São Jorge, väldigt lugnt och lantligt, och med möjlighet till fantastiskt vackra vandringar. Fayal är en ganska liten ö som man åker runt i bil på en dag. Dess huvudstad Horta tyckte vi var enormt charmig. Här finns bla en stor gästhamn där segelbåtar på väg över Atlanten brukar stanna till. Ön Pico domineras av berget med samma namn som ön. Med 2351 meter är det Portugals högsta berg. Någon bergsbestigning blev det dock inte för oss - vi var bara en dag på ön och gjorde en lite enklare vandring i närheten av staden Maddalena.

Under resan växlade vi mellan att bo på hotell och att tälta. På São Miguel tältade vi på två olika ställen. I Sete Cidades finns ingen organiserad campingplats men det är helt ok att campa vid sjöarna. Det finns några rastplatser där det finns rinnande kallt vatten som man kan utnyttja och i byn finns en mycket liten lanthandel samt en restaurang. I Furnas finns en ganska stor campingplats vid södra änden av Lagoa Furnas, men vi tyckte att det var lite för långt bort från själva staden Furnas så vi valde att campa vid norra änden av sjön, med gångavstånd in till staden.
På São Jorge bodde vi nästan en hel vecka på campingplatsen i Urzelina, en bit utanför huvudstaden Velas. Jättefin campingplats, precis vid havet och med utsikt över grannön Pico. Campingplatsen hade duschar, grill, utemöbler och swimmingpool och i byn fanns två bra restauranger, liten butik samt bageri.
På Fayal bodde vi ett par nätter på Hotel Fayal Resort i Horta. Relativt nybyggt, väldigt fräscht och trevligt, strålande utsikt över hamnen och Pico från balkongen. Efter 10 dagars tältande var det härligt med lite hotell-lyx! En natt bodde vi på campingplatsen i Praia do Almoxarife, en bit utanför Horta. En relativt stor campingplats, men inte så trevlig. Duschar och toaletter var riktigt äckliga. Enda fördelen var den stora fina stranden alldeles intill campingplatsen.

Vi gjorde ett antal kortare vandringar på de olika öarna. Vi hade med oss en bra bok om Azorerna med beskrivningar och kartor över ett antal vandringar: Andreas Stieglitz "Azorerna" (Sunflower Books 2001, ISBN 1-85691-170-5).
På São Miguel gick vi två vandringar i Sete Cidades och en runt Lagoa Furnas. På São Jorge gjorde vi resans två finaste vandringar. Den ena gick från huvudstaden Velas upp på bergsryggen på mitten av ön, genom ett kulligt grönt landskap med kohagar högt upp på bergen, och med strålande utsikt över hav och grannöar.
Den andra vandringen är en av de finaste endagarsvandringar vi någonsin gjort. Vi startade uppe på berget (Serra do Topo) och vandrade ner i en dramatisk ravin (caldeira) för att sedan fortsätta utmed havet. Bergen stupar brant ned mot havet men på några ställen finns små landremsor med byar (kallas fajãs), idag ofta övergivna. Vi startade vår vandring på förmiddagen och hann bli ganska trötta av solen innan vi kom fram till Fajã dos Cubres där vi blev upphämtade i taxi. Ett tips är att istället starta vandringen på eftermiddagen så att man kan gå i skuggan av berget. (Se bilderna 20-24 i galleriet nedan.)
På Fayal hyrde vi bil och körde runt och tittade på öns sevärdheter. Bla Ponta dos Capelinhos, öns västra udde, som drabbades av vulkanutbrott på 1950-talet. Vi åkte också upp till caldeiran, öns berg med tillhörande krater. Det finns en stig runt hela kratern som vi hade tänkt följa men när vi var där så var det så blåsigt och molnigt att vi inte vågade oss på att försöka. Vi gjorde en liten vandring i närheten av Horta, den gick dock mestadels på små bilvägar genom byar utanför staden och inte direkt i naturen.
På Pico gick vi en behaglig vandring i närheten av Maddalena. Vi tog taxi en bit upp på berget till Furna de Frei Matias och vandrade sedan på små vägar ned mot staden igen.

Sista dagen på semestern åkte vi ut på en valsafari från Horta. Vi var ute flera timmar i en liten gummibåt och såg både valar och delfiner på nära håll. Jättehäftigt och en bra avslutning på en fin semester.

Bildgalleri

- 1 - Vi startade resan med ett par dagar i Lissabon.
En charmig och trevlig stad tyckte vi. Här en vy över
den gamla delen av staden.

- 2 - Ett av Lissabons många vackra hus med
kaklade fasader.

- 3 - Gågata i centrum med butiker och restauranger.

- 4 - Parque Eduardo VII.

- 5 - Ponta Delgada - huvudstad på ön São Miguel.

- 6 - São Miguels mest fotograferade vy?
Från utsiktspunkten Vista do Rei ser man ner över byn Sete
Cidades och de två olikfärgade sjöarna Lagoa Verde och
Lagoa Azul i caldeiran.

- 7 - Utsikt från vår tältplats vid Lagoa Verde
i Sete Cidades.

- 8 - På vandring i caldeiran. Utmed vägarna finns ofta
hortensiahäckar, för att skydda mot vinden.

- 9 - En kohage i caldeiran, inramad av hortensia.

- 10 - I caldeiran.

- 11 - Ett geotermiskt aktivt område i Furnas.
Furnasborna utnyttjar den underjordiska värmen till matlagning -
här har de grävt ned en stor gryta som får stå och puttra
i flera timmar.

- 12 - I Furnas finns en stor vacker park, Parque Terra Nostra.

- 13 - Parque Terra Nostra.

- 14 - Spa-bad i Parque Terra Nostra.

- 15 - Byn Urzelina på ön São Jorge - här bodde vi en vecka.

- 16 - Vårt tält - och utsikt över Pico.

- 17 - Mysig kväll på campingplatsen.

- 18 - Spännande ny arkitektur i Velas, huvudstad på São Jorge.

- 19 - Ravinen Caldeira de Cima.

- 20 - Caldeira de Cima.

- 21 - Karin och jättehortensia.

- 22 - Dan vandrar.

- 23 - Här ser man den branta kusten med de små "fajorna" som vi passerat på vår vandring.

- 24 - Fajã do Ouvidor.

- 25 - Högt uppe bland São Jorges kullar.

- 26 - Vandring på Pico.

- 27 - Pyramid i parken Quinta das Rosas på Pico.

- 28 - Vår balkong på Hotel Fayal Resort i Horta på Fayal.

- 29 - I detta hus ligger vår favoritbar i Horta, Café International. Jättemysigt ställe i deco-stil där till och med bartendern ser ut att vara äkta 30-tal.

- 30 - Några av de målningar som atlantseglare av tradition måste göra på kajen när de anlägger Hortas gästhamn.

- 31 - Caldeiran på Fayal.

- 32 - Fyren i Capenlinhos, Fayals västra udde. Eller rättare sagt det som blev kvar av den efter vulkanutbrottet 1957-58.